Alla inlägg under mars 2021

Av Josefine Thorstensson - 31 mars 2021 18:30

Jag är med i en grupp på facebook som är till för dom som vill omplacera djur. Då jag tidigare haft 2 omplacerade hundar och de har varit en väldigt fin upplevelse så gick jag med i gruppen. Jag har inga problem med omplacerade djur så länge de finns en bra anledning till de.
Jag blir så ledsen varje dag när uppdateringar kommer från den gruppen. Varje dag ser jag så fruktansvärt många inlägga som handlar om katter och kaniner som behöver placeras om. Så många människor som skaffar dessa djur som egentligen inte bryr sig.
Varför är de så vanligt att man måste omplacera katter och kaniner men väldigt sällan hundar?

De jag vill ha sagt är att tänk er för innan ni skaffar djur. Dom har känslor också.

Av Josefine Thorstensson - 30 mars 2021 19:23

Tanken är att jag ska ta över som platschef på ett mindre företag. Han som är det idag vet de och tycker de är okej. Tanken är att jag nu året ut ska va med runt i fabriken och lära mig och få förståelse för produkter och tillvägagångssätt.
Ägaren tjatar på mig om att bygga upp artikel register och rutiner. Men platschefen idag har mer eller mindre ställt mig i ett hörn.
Visst vi är underbemannade. Men istället för att ställa lite krav på befintlig personal så kommer och går dom som dom vill. Igår va en person ledig 15:55 igår ringde personen och informerade att han skulle bli sen idag pga hantverkare. Vid 16:00 hade han ännu inte kommit. Vi har fullt upp just nu och platschefen har sagt att jag får jobba hur mycket jag vill den här veckan. Sen åker ytterligare en hem efter lunch för att de va lugnt på hans arbetsstation.
Jag pratar med nuvarande platschef men han verkar inte förstå. Han ser inte något problem utan svarar bara att produktionen går först. Klart den måste prioriteras. Men med lite rutiner och ordentliga arbetsorder och om personalen inte kommer och går som dom vill. Så skulle de inte vara ett problem. Vet inte hur jag ska tänka eller göra.

Av Josefine Thorstensson - 28 mars 2021 13:09

Igår passade vi på att va ute lite. Men gud vad trött jag blir av att ställa om klockan. De spelar ingen roll åt vilket håll vi gör de så blir jag trött och nästa lite förvirrad?
Jag kan på sätt och vis förstå varför man hör det. Men samtidigt känns de väldigt konstigt att göra det. Samhället funkade väl innan någon kom på den smarta idéen.
Tänk på djuren som inte använder klocka. Det borde ju påverka dom ganska mycket. Är dom vanna att få mat samma tid varje dag och sen helt plötsligt så blir allt 1 timme senare eller tidigare.
Men de positiva är väl att nu kommer våren och sommaren.

Av Josefine Thorstensson - 27 mars 2021 19:21

Ja den stor frågan nytt eller gamalt.
Jag bryr mig inte så mycket om ifall saker är begagnat eller inte.
Just nu när vi sakta bygger upp vårat lantbruk med små ekonomiska resurser så är vi tacksamma över allt de gamla. Många gör sina lantbruk mer moderna. Förre timmar med djuren och fler djur. Varje individ får väldigt lite tid.
Vi försöker nu bygga upp något med just de gamla och de nya. Ta med oss dom nya tankar och värderingar men fortfarande göra de grova jobbet. Så då blir de dom gamla maskinerna? vilken härlig kombination. De bästa för både djuren och miljön. De roligaste är att vi gör de tillsammans som familj. De finns allt något de små kan göra ?
Pojken på 5 år är med och matar djuren och plockat och fixar? de 2 små på 10 månader sitter precis intill fåren i sina vagnar och kan köra fram sina små händer och med lite tur klappa fåren.
Djuren får uppmärksamhet av både oss och barnen och alla blir glada? jag menar vem blir inte glad av att mysa med ett lamm ??

Då vi fick tvillingar blir de väldigt stora kostnader om man ska köpa allt nytt till dom. Så fort som barnen växer ur kläder så funkar de inte. Så vi har kört på begagnat även där. Men de går lika bra de?

Ta vara på varandra, djuren och miljön och gör det med kärlek ?

Av Josefine Thorstensson - 26 mars 2021 19:54

Kärlek finns i så många former. Kärlek är så underbart men samtidigt så hemskt ?.
Jag älskar mina barn och min man. Jag är noga med att försöka visa men också säga de till dom.
Idag rinner mina tårar. Min morfar snart 89år är åter igen på sjukhuset. Jag ringde efter lunch till min mormor för att se hur hon mår.
Hon hatar att se honom så här plågad. Hon önskar att han blir frisk men hennes högsta önskan är att han inte ska lida.
Hon är orolig över att han inte ska förstå hur lycklig han gjort henne och att han inte förstår hur mycket hon älskar honom ??
Men jag vet hur glad han är över att fått dela liv med henne. Men oron finns där. Har jag gjort allt för min älskade?

Hoppas han snart är på benen igen ?? tyvärr tror jag det inte ???

Av Josefine Thorstensson - 19 mars 2021 20:35

Idag har jag hunnit jobba till 13:00. Sen hem och mannen åkte iväg, Har hunnit städa och lekt med barnen. Nu är ladugården gjord och en hallonsoda slut.
Så snart ska vi avsluta kvällen med farmen och chips.

Av Josefine Thorstensson - 11 mars 2021 19:24

Ja nu är de fullt upp igen?
Eller som vanligt kanske man ska säga. Vi fixar och donar i ladugården för att djur ska få plats. Det ser ut som de kommer fungera.
Sen får vi hoppas Skatteverket inte bråkar med oss.
Men inte nog med jobb, barn och djur så har min mormor och morfar blivit dåliga. Som tur är så är det inte Corona ? så hoppas att hon på 80 år och han på 89år snart är på benen igen.
Min syster har tagit på sig att göra matlådor åt dom. Så idag och imorgon lagar hon mat för fult. Medans jag fick äran att baka kakor? något gott måste man ju få när man är sjuk också.
Som tur är så har vi inte fått fågel influensan så ägg finns det iallafall.
Så vi hoppas dom snart är på benen och vi längtar efter våren nu ?

Av Josefine Thorstensson - 10 mars 2021 18:52

Ja är går tankar åt alla håll.
Såg en insändare i den lokala tidningen igår angående mensskydd. Enligt denna text så skulle kvinnor inom försvaret få gratis mensskydd. De kan jag väl tycka är helt okej.
Men i kommentarerna stod kommentarer som ?de borde vara gratis för alla, vi har ju inte valt att få mens.?
En kommentar så jag tycker är helt absurd. Nej vi kvinnor har inte aktivt valt att få mens. Men de är ju ingen nyhet. Finns heller ingen lag som säger att man måste ha mensskydd.
Om vi nu skulle låta alla som har mens få sina skydd gratis. Så skulle de bli en fruktansvärd kostnad för någon. Så vem ska ta den kostnaden?

Staten? - ska vi då betala mer skatt eller ska vi ta pengar från skola,vård och omsorg eller vilken de av samhället ska ta den smällen? Eller vi kanske skulle öka skatten? Då är nog mensskydd billigare för dom flesta.

Tillverkaren - ska personalen jobba gratis. Alla som har som jobb att tillverka mensskydd som jobba gratis? Men de innebär ju att alla leverantörer och transportörer också måste jobba gratis.

Sen just kommentaren ?jag har inte valt detta? hur många gånger kan man inte använda de?
Jag och min man bestämde att vi skulle skaffa 1 barn då jag sedan tidigare har 1 barn. Men när vi kom på ultraljud så låg det visst 2 barn i magen. Vi får inte dubbla dagar, vi får 1,5 barn. Vi får köpa dubbelt så mycket kläder och böjer men inte får vi något extra för det. Ska jag då säga jag valde inte att få 2 barn vi skulle ju bara ha 1 så staten får allt ta och betala för det ena barnet.
De skulle jag aldrig säga. Men med resonemanget ?jag har inte valt detta? så skulle jag kunna det.

Jag tror de blir billigare för oss alla att bara ta den där kostnaden på typ 100kr var fjärde vecka. Eller vad tror ni?

Alla såna här kommentarer får mig att ge upp hoppet om mänskligheten. Jag börjar verkligen ifrågasätta om folk helt glömt bort sin hjärna.

Min systerdotter på 4 år fick frågan vart bacon kommer ifrån. Hon funderade lite en stund och svarade ?jag tror de växer på buske men de kan vara träd också?
Kommentaren ?jag har inte valt detta? är ungefär lika smart som den från min systerdotter på 4 år.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards