Alla inlägg under februari 2021

Av Josefine Thorstensson - 28 februari 2021 23:06

En underbar dag. Finnt väder och jag har fått en kram.
Min morfar blir 89år i sommar. Han va bonde. Så idag mår han okej har fått båda sina vaccinsprutor. Så vi va och fikade hos mormor och morfar.
För någon vecka sedan trodde jag stuga förlorat honom.
Så vi pratade om hur de va när han hade gård. Alla regler och bekymmer. De ärrörigt nu men vi kom fram till att de va inte mycket bättre för bönder förr heller.
Vi va däri 1,5 timme sen orkade han inte mer. När vi skulle åka så öppnar morfar sina armar och jag får en kram. Första kramen från den finaste mannen på över 1 år. Inte ens i höstas när jag gifte mig fick jag en kram. Men idag kom den.
Hjärtat värker av kärlek och oro gör den mannen.
Ta Hand om varandra

Av Josefine Thorstensson - 26 februari 2021 16:19

Nu börjar jag och många med mig bli väldigt trött på Corona. Vad glad jag är att jag bor på landet och inte inne i en stor stad eller lägenhet.
Hörde precis på radion om att över 12000 personer dött i Corona. Och de är säkert så många som validitet med viruset i kroppen men den är inte så många som avlidit av Corona. Vid årskiftet presenterades hur många som totalt avlidit i Sveriges under 2020. Det var 94000 människor under 2020. 2000-talet har vi legat på ett snit på 90000 människor 2019 var de lägsta antalet avlidna sedan 1977. Med tanke på detta och på Corona så har totalt sett ?bara? 94000 människor i sverige validit. Då är frågan hur många av dessa har verkligen validitet av Corona.

Corona är en smittsamsjukdom som tyvärr ställer till de för många. De finns de som blivit jätte sjuka av Corona. Men de finns de dom som blir av den årliga influensan också.

Jag menar att vi ska vara försiktiga och respektera sjukdomen/sjukdomar men vi kanske inte behöver göra den större än vad den faktiskt är.

Av Josefine Thorstensson - 24 februari 2021 19:24

Varför ska de vara så svårt?

De här landet har på tolk för mycket konstiga lagar regler.
Våran önska är att starta upp ett lantbruk. Vi har hittat en gård och har nu börjat förbereda för mjölkkor. Men vi vill ha en lite besättning. Men frågan är vart vi ska eller måste dra gränsen för att någon skall komma och hämta mjölken hos oss. Vi vill inte fortsätta dörren vi fått ett besked mellersta tummen och pekfingret. Men de vill inte Arla svara på. Vi har kontaktat ytterligare ett mejeri men dom skulle ringa tillbaka. De är nu andra gången på 2 månader vi får de beskedet men inget händer och ingen hör av sig.
Min man vill verkligen ha mjölk kor. Men de är en jäkla process att få igång de. Man blir inte annat en motarbetad.
Sen med alla lagar, regler, skatter, moms så är de ett mirakel att bönder klarar sig.
Jag då som inte är uppvuxen på en gård föreslog att vi kunde väl sälja mjölken direkt ut tanken själva. Finns säkert folk här omkring som skulle uppskatta de.
Jag föreslog att vi kunde sälja ägg, mjölk och ost. Men de regelverket är inte utav denna värld.
Jag har annars inget emot att läsa om lagar och regler. Men de är rena djungeln.
Idag i samhället diskuterar om att alla människor borde ha rätt att bestämma över sin egen kropp och vad man stoppar i den. Då diskuterar man inte kött direkt från bonden, mjölk eller ägg från en bonde utan mycket värre saker.
Dom människor som bestämmer sig för att köpa mjölk från en bonde förstår vad de innebär och är inte intresserade av en kartong med bäst före datum på. Dom vill ha riktiga svenska orörda produkter och kan bedöma när maten är dålig.
Men nej så funkar de inte.
Efter allt med Corona så borde regeringen förstå vikten av ett självförsörjande samhälle och varför inte då börja i lite skala och låta oss som vill leva på detta göra de utan att man ska behöva vara utbildad jordbrukare, jurist, ekonom och lite till.

Kanske dags att vi alla börjar tänka till lite

Av Josefine Thorstensson - 20 februari 2021 14:11

Hej tänkte jag skulle uppdatera med ett ?riktigt? inlägg så ni förstår lite hur jag tänker.

Vi har en bil som jag använder. Bilen är superbra på nästan alla sätt. Förra vintern fick vi lite småproblem med den och verkstan svarade oss att de va ingen bra bil för våra vägar. Men då vi är väldigt nöjda valde vi att behålla den. Så kom den här vintern. Med både låges temperaturer och väldigt mycket snö. Vi bestämde oss för att fixa bilen och söka den.
Vi hittade en begagnad bil på en bilfirma. Bilen hade gått 11000 mil och precis nu kamrem och besiktad.
När jag åkte med med bilen tankade jag den full. Väl hemma tyckte jag den hade dragit mycket men tänkte inte så mycket på de. På morgonen när jag ska åka till jobbet ligger 1/4 av dieseln på marken under bilen. Vi tänkte att de kanske inte va något allvarligt. Den har stått på bilfirman i 3 månader ute. Så jag körde bilen till verkstad. Där får jag veta att hela tanken är upp rostad och delar av avgasröret. Avgasröret är det nyligen svetsat på. Men verkstaden har aldrig sett så dålig svetsning innan.
Vi kontaktar bilfirman som vägrar göra återköp på bilen.
Ringer Konsumentverket som säger att bilfirman är skyldig att åtgärda de fackmannamässigt och de har 2 försök på sig. (Bilfirman har vid köpet garanterat att de inte finns rost på bilen)
Men helt plötsligt förstår inte försäljaren på bilfirman vad min man säger och mig vägrar han prata med. Så Konsumentverket eller ARN kan inte hjälpa oss eftersom bilfirman inte gjort sina 2 försöka. Vi ringer då polisen och ska anmäla säljaren för bedrägeri. Men dom vill inte ta emot våran anmälan för dom tycker inte de är deras bord.
Så vi har blivit lurade på 24000kr och ingen i samhället hjälper oss fast vi enligt svensk lag har rätt att få hjälp med bilen. Men då bilfirman inte vill försöka laga eller inte vill göra ett återköp så hamnar vi i mitten och ärendet tillhör plötsligt ingen.
Tyvärr är de så här med mycket saker i samhället att lagar säger emot varandra och då vill ingen ta i frågan för antagligen är alla andra lika osäkra som vi när lagar står emot varandra.
De som är ännu mer konstigt i detta är att jag inte kan varna andra för denna bilfirma. Vi har yttrandefrihet men de finns också lagar om kränkning och förtal som gör att jag inte kan skriva ut och varna folk för denna bilfirman för då kan dom anmäla mig för förtal. Verkligen ett perfekt land vi lever i. De kanske är dags att se över våra lagar och de kanske är dags för svenska folket att våga ställa sig upp och faktiskt säga sanningen och för en gång skull våga stå för något.

Trevlig helg. Mys i soffan nu.

Av Josefine Thorstensson - 20 februari 2021 13:03

Hej

Tror inte speciellt många kommer vilja läsa min blogg. Men jag är så fruktansvärt trött på dagens samhälle och på typ facebook känner jag att ändå ingen verkligen läser de man skriver så finns ingen anledning att skriva där.

Så jag tänkte så här. Jag skaffar mig en blogg. Jag skriver av mig och om någon mot all förmodan skulle vilja läsa de så är ju de bara positivt.

De min blogg kommer handla om är allmänt vad som händer i samhället och hur dålig informationen från myndigheter och media är, men också hur dåliga våra lagar och skydd i många situationer är. Vi har lagar som säger emot varandra hur fan ska man då vet vad som är rätt och vad som är fel.

Mitt syfte är inte på något sätt att kränka eller såra andra människor. Utan försöka med lite fakta rätta ut de frågetecken som finns eller bara helt enkelt skriva ner alla mina frågetecken. Tror många kommer känna igen sig.

Så vem är då jag som tror jag vet bättre än alla andra människor?

Jag är en bondfru med 3 barn, en på 5 år och två som är 9 månader. Jag arbetar och spenderar tid med familjen och gården som vi hoppas ska börja växa.

Så tillsvidare. Ta hand om varandra, respektera varandra. Så ska jag och pojken baka muffins

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards